fbpx
Γιατί είναι δύσκολο να βρεθεί η επόμενη Tesla;

Η εύρεση της επόμενης Tesla μεταξύ των μετοχών εταιρειών ηλεκτρικών οχημάτων αποδεικνύεται πως είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση, σύμφωνα με ανάλυση του CNN. Οι τιμές των μετοχών ορισμένων πρωτοπόρων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων εκτινάχθηκαν στα ύψη τα τελευταία χρόνια, καθώς οι επενδυτές αναζήτησαν την επόμενη εταιρεία που θα ταρακουνήσει την αγορά αυτοκινήτων. Αλλά όλες φαίνεται ότι δυσκολεύονται το τελευταίο διάστημα, μαζί και η ίδια η Tesla.

Το βραβείο της Lucid

Η Lucid, η οποία έκανε την είσοδό της στον Nasdaq τον Ιούλιο μετά από μια συμφωνία SPAC, είχε καλά νέα: Το πρώτο της αυτοκίνητο, το Lucid Air, κέρδισε το βραβείο MotorTrend Car of the Year και πιστοποιήθηκε για την αυτονομία 520 μιλίων -836 χλμ- που προσφέρει με μια μόνο φόρτιση, η μεγαλύτερη από οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, η εταιρεία έχει επίσης αποκαλύψει ότι έχει να αντιμετωπίσει μια κλήτευση από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σχετικά με ορισμένες από τις απαιτήσεις της και τη συμφωνία SPAC, ενώ η μετοχή της έχει υποχωρήσει από το υψηλότερό της που είχε σημειωθεί στις 16 Νοεμβρίου.

Η επιτυχία της Rivian

Η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών φορτηγών Rivian είχε τεράστια επιτυχία με την αρχική της δημόσια εγγραφή (IPO) του Νοεμβρίου και κέρδισε επίσης το βραβείο MotorTrend Truck of the Year. Η Rivian κέρδισε το στοίχημα και έγινε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό pickup που λανσαρίστηκε στην αγορά. Η μετοχή της εκτινάχθηκε κατά 29% από την τιμή της IPO την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης και κέρδισε άλλο 71% την επόμενη εβδομάδα. Η Rivian ήταν για λίγο διάστημα η τρίτη πολυτιμότερη αυτοκινητοβιομηχανία στον πλανήτη, πίσω μόνο από την Tesla και την Toyota, παρόλο που δεν είχε ακόμη αναφέρει πωλήσεις όταν βγήκε στο χρηματιστήριο! Όταν τελικά ανέφερε τις πρώτες της πωλήσεις στις 16 Δεκεμβρίου, αυτές δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες, ενώ ανέφερε παρόμοιες ελλείψεις – όπως και σχεδόν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες- σε τσιπ και ανταλλακτικά. Η μετοχή της Lucid έκλεισε την Πέμπτη με πτώση 44% από αυτό το υψηλό, ενώ η έκθεση με τις πωλήσεις της λειτούργησε ανασταλτικά και για τις μετοχές της.

Ακόμη και η Tesla, η οποία νωρίτερα φέτος έγινε η έκτη εταιρεία στον κόσμο που έφτασε σε αξία το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, αντιμετώπισε πρόσφατα προβλήματα. Η μετοχή της βυθίστηκε έως και 27% από το υψηλό όλων των εποχών στις 4 Νοεμβρίου, προτού ένα ράλι στα τέλη της εβδομάδας την επανέφερε ξανά πάνω από το όριο του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων. Ωστόσο, σήμερα η μετοχή της είναι υπό διαπραγμάτευση 13% κάτω από το υψηλό της.

Το νομοσχέδιο Μπάιντεν

Μέρος του πρόσφατου προβλήματος για τις μετοχές ηλεκτρικών οχημάτων είναι η προφανής κατάρρευση του νομοσχεδίου της κυβέρνησης Μπάιντεν για το Build Back Better, το οποίο είχε πολλά καλά για τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων ενισχυμένων φορολογικών εκπτώσεων για τους αγοραστές που θα επέτρεπαν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρεώνουν περισσότερα για τα οχήματα. Το Build Back Better περιλαμβάνει επίσης κονδύλια για την κατασκευή ενός δικτύου σταθμών ταχείας φόρτισης, ως απάντηση στις ανησυχίες των υποψήφιων αγοραστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σχετικά με αν μείνουν στο δρόμο από άδειες μπαταρίες, πώς θα προβούν σε επαναφόρτισή τους…

«Αυτό ήταν μια γροθιά για τους ταύρους των EV», δήλωσε ο Νταν Ιβς, τεχνικός αναλυτής της Wedbush Securities. «Για την αυξανόμενη ζήτηση το 2022 και μετά, οι εκπτώσεις φόρου για ηλεκτρικά οχήματα είναι ένας παράγοντας που θα έδινε ώθηση κατά 15% στη ζήτηση». Ωστόσο, μεγάλο μέρος της πτώσης των μετοχών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημειώθηκε προτού ο Δημοκρατικός γερουσιαστής Τζο Μαντσίν δηλώσει την περασμένη εβδομάδα ότι δεν μπορούσε να υποστηρίξει έναν νόμο του Μπάιντεν, θέτοντας το μέλλον της κυβέρνησης των Δημοκρατικών υπό σοβαρή αμφισβήτηση.

Μεγάλο μέρος της πτώσης των εταιρειών ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται στις συνεχείς ανακοινώσεις από καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen, η Toyota, η Ford και η GM σχετικά με πρόσθετα επενδυτικά σχέδια σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ανησυχία είναι ότι ακόμη κι αν οι προτιμήσεις των καταναλωτών και οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανόνες πρόκειται να δημιουργήσουν μια τεράστια αλλαγή από τα βενζινοκίνητα οχήματα στα ηλεκτρικά, οι αυτόνομες εταιρείες EV δεν θα κερδίσουν απαραίτητα τη μάχη.

Tesla: Αύξηση πωλήσεων κατά 50%

Πάντως η Tesla έχει αναπτυχθεί σε τέτοιο σημείο ώστε να είναι κερδοφόρα και αρκετά ισχυρή ώστε να μη φοβάται τον αυξημένο ανταγωνισμό ούτε και από τις καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες. Προβλέπει αύξηση πωλήσεων 50% ή και πιο πάνω φέτος. Και η μετοχή έχει σημειώσει άνοδο 51% μέχρι στιγμής φέτος. Αν και αυτό είναι μόνο ένα κλάσμα του κέρδους 743% που πέτυχε η μετοχή της Tesla το 2020, είναι καλύτερο από τις περισσότερες καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες εκτός της Ford, της οποίας η μετοχή αυξήθηκε κατά 131% φέτος, αφού σημείωσε σημαντικά κέρδη στις δικές της προσπάθειες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι δύο πιο προβληματικές μετοχές ηλεκτρικών οχημάτων — η Nikola και η Lordstown Motors — έχασαν 27% και 80% της αξίας τους, αντίστοιχα, μέχρι το κλείσιμο της Πέμπτης, αν και η μετοχή της Nikola αυξήθηκε 18% την Πέμπτη μετά την ανακοίνωση ότι είχε επιτέλους κάνει την πρώτη της παράδοση φορτηγού. Όμως νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα, η Νikola συμφώνησε να πληρώσει πρόστιμο 125 εκατομμυρίων δολαρίων για να διευθετήσει τις κατηγορίες για εξαπάτηση επενδυτών που αντιμετώπισε ο Τρέβορ Μίλτον, ο ιδρυτής και πρώην CEO της εταιρείας. Ο Μίλτον αναγκάστηκε να παραιτηθεί τον Σεπτέμβριο του 2020 και σήμερα αντιμετωπίζει ποινικές κατηγορίες από ομοσπονδιακό δικαστήριο.

Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Lordstown αναγκάστηκε επίσης να παραιτηθεί και η εταιρεία εξέφρασε αμφιβολίες ότι μπορεί να συνεχίσει της λειτουργία της. Το πρόβλημα που καλούνται να επιλύσουν αυτές οι εταιρείες είναι να τηρήσουν τις πρώτες υποσχέσεις τους. Το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να κάνουν περισσότερα για να αποδείξουν τις προθέσεις τους προτού τις αγκαλιάσουν οι επενδυτές, όπως τόνισε ο Νταν Ιβς, τεχνικός αναλυτής της Wedbush Securities.

Πηγή: CNN