fbpx
Metaverse: το μέλλον ή μια ακόμα φούσκα;

Θα έχει το Metaverse στην πραγματικότητα τόσο μεγάλη επιρροή στο μέλλον του ψηφιακού κόσμου όσο πιστεύουν κάποιοι ή είναι μια άλλη ιδέα που περιμένει να καταρρεύσει; Διαβάστε περισσότερα για να μάθετε!

Εάν ήσασταν έστω και ελαφρώς ενεργοί στο Διαδίκτυο τις τελευταίες εβδομάδες, ή έχετε δει τουλάχιστον έναν ή δύο τίτλους άρθρου, πρέπει να έχετε ήδη δει την λέξη “Metaverse”. Έχουμε γράψει και εμείς ένα αναλυτικό άρθρο για αυτό. Όμως, είναι στην πραγματικότητα τόσο σημαντικό για το μέλλον του ψηφιακού κόσμου όσο πιστεύουν μερικοί ότι είναι, ή είναι ακόμη μια ιδέα που περιμένει θα καταρρεύσει και θα ξεχαστεί;

Τι είναι εν συντομία το Metaverse;

Προς το παρόν, το Metaverse αναφέρεται σε μια υποθετική προτεινόμενη έκδοση του Διαδικτύου. Ωστόσο, η ιδέα δεν απέχει πολύ από την πρακτική εφαρμογή. Στόχος του είναι να επιτρέψει στους χρήστες να έχουν πρόσβαση σε μόνιμους διαδικτυακούς τρισδιάστατους εικονικούς κόσμους χρησιμοποιώντας όχι μόνο headset που είναι ειδικά κατασκευασμένα για εικονική πραγματικότητα (VR) και επαυξημένη πραγματικότητα (AR), αλλά και παραδοσιακούς προσωπικούς και φορητούς υπολογιστές.

Όταν πολλές πηγές λένε το «Metaverse», αναφέρονται συχνά στην πρόσφατα δημοσιευμένη φιλόδοξη επιχειρηματική αλλαγή επωνυμίας της εταιρείας Meta, που προηγουμένως ήταν γνωστή ως Facebook. Στις 28 Οκτωβρίου 2021, το Facebook ανακοίνωσε ότι θα μετονομάσει και θα επικεντρώσει εκ νέου την επωνυμία του, με ένα νέο ενδιαφέρον για την κατασκευή ενός Metaverse (εξ’ού και το όνομα, Meta) με βάση το AR και το VR. Το Meta στοχεύει να φέρει τους ανθρώπους πιο κοντά σε ένα διαδικτυακό περιβάλλον, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να συνδέονται με τρόπους που δεν υπάρχουν αυτήν την στιγμή.

Το Metaverse θα σας επέτρεπε να βυθιστείτε στην εμπειρία του διαδικτύου σε 3D, πέρα από την απλή χρήση του από μακριά σε μια οθόνη 2D όπως συμβαίνει τώρα.

Ne dites plus Facebook mais Meta

Πως φτάσαμε ως εδώ;

Ενώ το Meta μπορεί να έχει μόλις ανακοινώσει τα σχέδιά του για το μέλλον, σίγουρα δεν είναι αυτοί οι εφευρέτες αυτής της ιδέας. Τα Metaverses ήταν ιδέα εδώ και καιρό και έχουν εφαρμοστεί ήδη στο παρελθόν σε βιντεοπαιχνίδια.

Second Life - IGN
Second Life (2003)

Είστε εξοικειωμένοι με το παιχνίδι Second Life από το 2003; Ήταν μια πλατφόρμα όπου μπορούσες να δημιουργήσεις ένα εξατομικευμένο avatar για τον εαυτό σου και να απολαύσεις μια «δεύτερη ζωή» στον εικονικό κόσμο, και μπορούσε να χαρακτηριστεί ως Metaverse. Ομοίως, το Roblox, το Minecraft και το Animal Crossing μπορούν όλα να ταξινομηθούν ως δικά τους Metaverse, δεδομένου ότι επιτρέπουν στους παίκτες να αλληλεπιδρούν με άλλους παίκτες σε πραγματικό χρόνο μέσω του Διαδικτύου σε μια εικονική πραγματικότητα.

Λοιπόν, ποια είναι η διαφορά; Αν έχει γίνει στο παρελθόν, γιατί ξαφνικά υπάρχει τόσο μεγάλο hype; Η απάντηση οφείλεται απλώς στην κλίμακα στην οποία σχεδιάζεται αυτή τη στιγμή. Καταρρίπτοντας την έννοια του να περιορίζεται απλώς σε ένα βιντεοπαιχνίδι και σε ενέργειες εντός παιχνιδιού, το Metaverse σκοπεύει να συνδυάσει τον πραγματικό κόσμο και τον ψηφιακό κόσμο με τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας και της επαυξημένης πραγματικότητας ή και των δύο, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα είστε απλώς σε ένα φανταστικό σύμπαν παιχνιδιών στο διαδίκτυο, αλλά και σε μια διαδικτυακή έκδοση του πραγματικού, μη φανταστικού σύμπαντος πάνω από αυτό.

Ένα πιθανό νέο μέλλον

Η ίδια η βάση ενός Metaverse είναι η ενίσχυση της ανθρώπινης επαφής. Καθώς εξελισσόμαστε όλο και περισσότερο σε ένα είδος πιο τεχνολογικά προηγμένο από ποτέ, είναι επικείμενο για εμάς να δώσουμε προσοχή αυτούς που είμαστε συνδεδεμένοι: τον κόσμο και τους ανθρώπους γύρω μας. Το Metaverse ενσωματώνει τέλεια αυτήν την έννοια.

Φανταστείτε ένα εκπαιδευτικό Metaverse όπου κάνετε τα μαθήματά σας από το σπίτι, αλλά βλέπετε και αλληλεπιδράτε με τον εκπαιδευτή σας σαν να ήσασταν εκεί μαζί του στην πραγματικότητα. Φανταστείτε ότι παρευρίσκεστε σε μια συνάντηση από την άνεση του καναπέ σας, όπου δεν ντύνεστε, αλλά το avatar σας το κάνει και κάθεστε σε ένα εικονικό τραπέζι με άλλα άτομα των οποίων τις αντιδράσεις και τη γλώσσα του σώματος μπορείτε να τα δείτε εξίσου καλά όπως στην πραγματική ζωή. Ένα Metaverse θα μπορούσε πολύ πιθανό να κάνει αυτές τις ιδέες πραγματικότητα, και μάλιστα σύντομα.

Αν αναρωτιέστε τι άλλο φέρνουν τα Metaverse στο τραπέζι, η απάντηση είναι αρκετά. Με την άνοδο των NFT (μπορείτε να δείτε εδώ τι είναι τα NFT και πως να δημιουργήσετε το δικό σας), το Metaverse φέρνει στο προσκήνιο μια νέα μορφή διαφήμισης για όλες τις επωνυμίες. Δεδομένου ότι επιτρέπει την εμπορία οικοπέδων, την αγορά ακινήτων και την έκθεση της επωνυμίας της εταιρείας με αφίσες ή λογότυπα, μπορεί ενδεχομένως να αποδειχθεί μια καλή μέθοδος όχι μόνο για να πυροδοτήσει αλλά και να ανανεώσει το ενδιαφέρον των πελατών.

Οι εταιρείες μπορούν να επωφεληθούν από τα Metaverse με διάφορους τρόπους. Σε ένα βασικά άπειρο σύμπαν, η διοργάνωση εκδηλώσεων, η επικοινωνία με την κοινότητα των χρηστών και πολλά άλλα γίνονται πιο εύκολα από ποτέ, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να αλληλεπιδρούν με τους καταναλωτές τους με τρόπο που δεν μπορούσαν πριν.

Με το AR και το VR να είναι ήδη τόσο προηγμένα όσο είναι και με πολλή χρηματοδότηση που έχουν ήδη αυτοί οι τεχνολογικοί γίγαντες, δεν υπάρχουν σχεδόν δημιουργικά όρια σε αυτό το όραμα. Οι τεχνικοί περιορισμοί, ωστόσο, και οι πιθανές ελλείψεις, δεν είναι πράγματα στα οποία το Metaverse έχει ανοσία.

Israeli startup Spike partners with newly rebranded Meta, launches VR email  app | The Times of Israel

Ελλείψεις και ο ανταγωνισμός της αγοράς

Αν και τα Metaverse έχουν τεράστια δημοφιλία στο Διαδίκτυο αυτή τη στιγμή, είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι καθώς οι εταιρείες στρέφουν την εστίασή τους στο να επιτρέψουν στον εικονικό χώρο να είναι πιο αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας, αυτό έρχεται και με πιο σκοτεινές πτυχές.

Παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί συνεχίζουν να βελτιώνουν τα συστήματα επιτήρησης IT, η προστασία των δεδομένων ήταν πάντα μια ανησυχία για τους επισκέπτες οποιουδήποτε ψηφιακού πλαισίου. Το Metaverse χρειάζεται την εξέλιξη των συστημάτων επιτήρησης σε ένα εντελώς νέο άκρο, προκειμένου να συμβαδίσει με το χαρακτηριστικό του διαρκώς διευρυνόμενου χώρου. Αυτό θα χρειαζόταν την ανάπτυξη νέων συστημάτων ικανών να διασφαλίζουν την ασφάλεια της ταυτότητας και των υπαρχόντων κάποιου στον διαδικτυακό κόσμο.

Επιπλέον, ο νόμος και η νομιμότητα είναι μια άλλη πτυχή που πρέπει να συλλογιστεί κανείς. Το θέμα των κανονισμών και της εξουσίας θα προκύψει ως αποτέλεσμα της βύθισης του κόσμου στο Metaverse, κάτι που απαιτεί μεγαλύτερη εστίαση σε ψηφιακούς νομικούς τομείς. Με τον αυξανόμενο εικονικό χώρο διαθέσιμο στους χρήστες σε όλο τον κόσμο, θα είναι απαραίτητο να καθοριστεί πώς θα αντιμετωπιστεί το θέμα της δικαιοδοσίας.

Όταν συγκρίνουμε τον πραγματικό κόσμο με μια προσομοιωμένη πραγματικότητα, η ιδέα της αντίληψης του χρόνου μπορεί να είναι διαφορετική για τον καθένα, καθώς οι χρήστες είναι λιγότερο πιθανό να δίνουν σημασία στο φυσικό τους σώμα όταν είναι απορροφημένοι στον εικονικό κόσμο. Οι χρήστες μπορεί υποσυνείδητα να περνούν πολύ περισσότερο χρόνο σε ένα Metaverse ως αποτέλεσμα της συνολικής εμπειρίας. Λόγω του κινδύνου μιας λοξής αντίληψης του χρόνου, είναι κρίσιμο να εφαρμοστούν συστήματα που κρατούν τους ανθρώπους σε επαφή με την πραγματικότητα.

Όταν πρόκειται για εικονικούς κόσμους, μπορεί κανείς να αμφισβητήσει τι πραγματικά συνιστά την ταυτότητα ενός ατόμου. Το πιο σημαντικό, πώς να δείξετε ότι είστε πραγματικά το άτομο που λέτε ότι είστε, αντί κάποιος άλλος ή μια μηχανή που προσπαθεί να μιμηθεί την ταυτότητά σας. Αυτό είναι το μέρος όπου η φήμη παίζει ρόλο, όχι μόνο από την άποψη της επαλήθευσης, αλλά και ως απόδειξη ότι ο χρήστης με τον οποίο συνεργάζεται κάποιος είναι αξιόπιστος και νόμιμος. Η ικανότητα κατασκευής πλαστών χαρακτηριστικών προσώπου και ομιλίας αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο, και επομένως θα ήταν ζωτικής σημασίας να εμφανιστούν νέα πρωτόκολλα επαλήθευσης τα επόμενα χρόνια.

Συμπέρασμα

Ζυγίζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα, είναι αρκετά λογικό να περιμένουμε ότι τα Metaverse θα έχουν μόνιμο αντίκτυπο στο μέλλον και ίσως ακόμη και να το διαμορφώσουν. Το αν το Metaverse βρίσκεται ή όχι στο μονοπώλιο του ψηφιακού μας μέλλοντος είναι κάτι που θα δείξει μόνο ο χρόνος, αλλά είναι δίκαιο να υπολογίσουμε ότι, δεδομένης της παραπάνω από δεκαετούς προετοιμασίας, ότι είναι εδώ για να μείνει.

Πηγη MMesports.gr

Leave a Reply